محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید افزوده شد.

اره نواری فولاد بر ماشین سازی ایمانی

تولید کننده دستگاه های اره نواری تمام اتوماتیک

عوامل موثر در بازده اره نواری

  • چهارشنبه 28 اسفند 1398
  • مقالات

ما در این مقاله سعی کرده ایم به عوامل موثر در بازده اره نواری بپردازیم.

عوامل موثر در بازده اره نواری

تعیین طول برش

انتخاب شکل گام دندانه ها تا اندازه زیادی وابسته به طول کار است. برای انتخاب مناسب دندانه ها، ابعاد کار، شکل کار، تعداد اجسام تحت برش و روش بستن اجسام روی دستگاه باید در نظر قرار گیرد. تصاویر پایین نحوه تعیین طول برش متداول ترین موارد موجود را نشان می دهند.

 

برش های اره نواری

آب بندی اره نواری

دندانه های اره نواری های تازه بسیار تیز می باشد، در اکثر موارد برای افزایش طول عمر اره نواری باید آب بندی انجام گیرد. لبه های دندانه ها باید کمی مورد آب بندی قرار بگیرند تا بتوان خراش های ریزی که به سبب ماشین کاری ایجاد می شوند را از بین برد. با آب بندی صحیح می توان طول عمر اره نواری فولاد بر را تا 30% بهبود بخشید.

سرعت

سرعت اره نواری، سرعت حرکت دندانه در جسم در حال برش در زمان برش است که یک سرعت خطی می باشد. هر قدر سرعت بیشتر باشد، زاویه سطح برش کوچک تر و همچنین برش قابل قبولی خواهیم داشت و در نتیجه کارایی برش بیشتر خواهد بود.

فشار برش

عمق نفوذ تیغه در ماده رابطه نسبی با زمان دارد. هرچه فشار برش بیشتر باشد، زاویه سطح برش کوچک تر و مطلوب تر است و در نتیجه کارایی برش بیشتر خواهد بود.

از لحاظ کارایی برش، بهتر است که در کوتاه ترین زمان بیشترین میزان ممکن از ماده را برش داد. سرعت و فشار برش تیغه تا حد زیادی به وسیله گرمای تولید شده در حین برش محدود می شوند. باید اضافه کرد که افزایش بیش از حد دما باعث کاهش عمر ابزار می گردد.

ظرفیت شکاف داندانه ها

در زمان برش اجسام، براده های تولید شده در شکاف دندانه ها جمع شده و سپس خالی می شوند. چنانچه این شکاف ها قبل از خالی شدن براده ها بیش از حد پر شوند، براده ها جمع و بسیار بزرگ شده و امکان دارد شکاف را مسدود کند و در نهایت منجر به پایین آمدن کیفیت برش شده و همچنین به تیغه اره نواری و نهایتا دستگاه آسیب وارد شود.

براده

نشانه عملی انتخاب مناسب فشار برش و سرعت اره نواری، ظاهر براده ها است، که باید با دقت بررسی شوند و پارامترهای برش به طور مناسب تنظیم گردند. این موضوعات در تصاویر زیر نشان داده شده اند.

براده های اره نواری

خنک کننده و روان کننده

مایع خنک و روان کننده با کاهش دما و تمیز کردن محل برش از براده ها در زمان برش، باعث افزایش عمر تیغه و دستگاه می شود. جهت اطمینان خاطر از عملکرد صحیح روان کننده، باید به هدایت مایع به محل برش توجه کافی داشت. مایع باید تمیز نگهداری شده و برای ترکیب مناسب با آب باید حتما به راهنمای تولید مراجعه نمود.

عملکرد صحیح سیستم خنک کننده و کیفیت مایع باید به صورت منظم مورد بررسی قرار بگیرد.

اهمیت مایع خنک و روان کننده:
  • از بین بردن دمای اضافی
  • محدود کردن اصطکاک
  • تمیز کردن محل برش از براده
زاویه برش منحنی

در طی برش منحنی، اره نواری تحت اضافه بار خمش و پیچ خوردگی قرار می گیرد. به همین علت عرض اره نواری یکی از عوامل اصلی محدود کننده میزان شعاع برش می باشد.

بهتر است که عریض ترین اره نواری برای شعاع برش انتخاب شود.

بستن اجسام بر روی گیره دستگاه

نحوه بسته شدن جسم در گیره دستگاه می تواند بر روی هزینه برش بسیار متأثر باشد. بارگزاری دستگاه با دسته کوچک تری از اجسام می تواند به کارایی بهتر دستگاه کمک کند. تمام دستگاه ها یک ظرفیت بارگزاری معین برای گیره و حداکثر سطح مقطع اجسام دارند. متوسط استفاده عملی از ظرفیت کامل دستگاه 2/1 که برای مواد سخت 3/1 ظرفیت تعیین شده توسط تولید کننده می باشد. جهت برش موادی مانند پروفیل، تیرآهن و لوله باید جسم طوری در گیره بسته شود که اره نواری عمل برش را در نواحی باریک جسم انجام دهد.

اضافه بار اره نواری

با افزایش مقاومت که در نتیجه افزایش فشار برش یا سطح مقطع متغیر اجسام تحت برش می باشد، کشش کمر تیغه نواری افزایش می یابد. کشش کمرتیغه باعث خمیدگی سطح  اره نواری  شده و در نتیجه روی عمود بودن کامل برش تاثیر می گذارد.

  • محاسبه بازده اقتصادی برش برای عملیات خاص. در عمل باید 1/2 ظرفیت دستگاه که توسط تولید کننده مشخص شده است استفاده شود. (برای مواد با ماشین کاری سخت 1/3)
  • اره نواری عریض تر از خمیدگی بیش از اندازه جلوگیری کرده و فشار بیشتر برش را ممکن می سازد.
  • تنظیم فاصله بین ریل های اره نواری. ریل ها باید تا جایی که ممکن است به همدیگر نزدیک باشند تا بتوانند قسمت عملیاتی اره نواری را که پشتیبانی نشده است کوتاه تر کنند.
  • کم کردن تعداد اجسام برای برش. برش تعداد کمتر به صورت یکجا باعث سرعت برش و طول عمر تیغه اره نواری می شود.
  • تغییر روش بستن اجسام نامنظم. تعویض جایگاه اجسام نامنظم در گیره دستگاه قادر است سرعت برش را بهبود بخشد.
  • بررسی مرتب میزان سایش تیغه نواری. در طول استفاده از اره نواری دندانه های آن کند می شوند، در نتیجه سرعت برش کمتر شده و انرژی بیشتری صرف می شود و دقت برش پایین می آید.
  • بررسی عوامل دیگر که بر روی کارایی برش تاثیر میگذارند. انتخاب مناسب دندانه ها نسبت به اندازه جسم در حال برش، سرعت اره نواری و اندازه فشار برش بررسی شود.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید اره نواری ، اره نواری فولاد بر با شرکت ماشین سازی ایمانی تماس حاصل فرمایید.

ماشین سازی ایمانی تولید کننده انواع اره نواری ، اره نواری فولاد بر آماده ارائه خدمت برای شما عزیزان می باشد.

 

ارسال نظر

  • (نمایش داده نخواهد شد)

* فیلدهای الزامی

جدیدترین مطالب