محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید افزوده شد.

اره نواری فولاد بر ماشین سازی ایمانی

تولید کننده دستگاه های اره نواری تمام اتوماتیک

تاریخچه دستگاه و تیغ اره های نواری

  • چهارشنبه 1 آبان 1398
  • مقالات

اره نواری

تاریخچه جهانی

اره های نواری از مهمترین ابزار های برش کارگاهی به شمار می آیند و از قرن 18 تا به امروز مورد استفاده کارگاه های چوب بری و صنایع فلزی بوده اند. اولین نمونه از این دستگاه در سال 1808 میلادی در کشور انگلستان ثبت شده است. دستگاه های اره نواری در دو مدل مختلف عمودی و افقی به تولید می رسد و هر کدام خصوصیت های منحر به خود را دارا می باشند. برای مثال دستگاه های اره نواری ایستاده برای برش طولی قطعات چوبی با حداقل سختی استفاده می شود. به همین سبب است که در این دستگاه ها قطعه کار به واسطه نیروی انسانی به طرف تیغ اره فشار داده می شود . اما در دستگاه های اره نواری عمودی به خاطر استفاده از وزن بازو ها و همچنین فشار جک های هیدرولیک، این دستگاه برای برش مقاطع فولادی به سبب سختی بیشتر مناسب است.

دستگاه های اره نواری در ایران

دستگاه های اره نواری در ایران نیز قدمت زیادی را دارا هستند و گفته می شود در سال های 1300 تا 1310 وارد کشورمان شده اند و در اوایل در صنایع چوب بری کارگاهی استفاده شده اند و حضور قابل توجهی در این صنعت داشتند و موفق شدند در روند رشد و تکامل این صنعت عملکرد چشمگیری داشته باشند و نیاز کشور را در آن زمان به خوبی رفع نمایند.

اما استفاده از دستگاه های اره نواری در صنعت فولاد تفاوت داشت و به سبب وجود دستگاه هایی مانند اره لنگ که در آن زمان به عنوان انقلابی در صنعت برش به حساب می آمدند لزوم استفاده از دستگاه های اره نواری احساس نمی شد. به هر حال، برخی از شرکت های تولید کننده برای تولید محصولات با کیفیت بیشتر، به لزوم استفاده از این دستگاه در صنایع خود پی بردند و برای رفع نیاز خود دستگاه های اره نواری را وارد کشور کردند. گفته می شود حضور دستگاه های اره نواری در ایران از سال 1340 بوده است. اما باید تأسف گفت، استفاده از دستگاه های اره نواری به دلایل متعددی، تا دو دهه گذشته در اختیار صنایع خاصی بود و استفاده از این دستگاه ها در صنایع کوچک دیده نمی شد. خوشبختانه امروزه دستگاه های اره نواری در صنعت کشور ما حضور چشمگیری دارند و ضرورت استفاده از آنها کاملاً درک شده است.

کاربرد دستگاه های اره نواری

صنایع چوب بری

از موارد استفاده دستگاه اره نواری در صنعت چوب بری می توان به ظرافت در برش، زاویه بری (فارسی بر) و قطع کردن الوار و همچنین تبدیل گرده بینه های چوب به الوار زبانه و ... نام برد.

اره نواری

صنایع برش فلز

یکی دیگر از عمده کاربرد دستگاه های اره نواری در صنعت فلز کاری می باشد که به خاطر دقت فراوان و ایجاد حداقل ضایعات به دستگاه هایی با کاربرد زیاد تبدیل شده اند. طراحی های جدید و مدرن، امکانات بی همتایی را به این دستگاه ها بخشیده است.
دستگاه های اره نواری فولاد بر کاربرد های فراوانی دارند، از ساخت قطعات برای تامین نیاز های کارگاهی گرفته تا برش بندل های فولادی (مقاطع تو پر، پروفیل) ، برش های اتوماتیک (سری کاری)، برش زاویه دار، برش فولاد های سوپر آلیاژی برای صنایع خاص، برش فولاد های خاص برای صنایعی مانند خودرو و مصارف بیشمار دیگر، مورد استفاده قرار می گیرند.

تیغ اره های نواری

همان گونه که گفته شد دستگاه های اره نواری از سال 1808 پا به عرصه صنعت گذاشتند، و لازمه اصلی فعالیت این دستگاه ها تیغ اره های آنها بودند. و استفاده از آنها به شکل نواری همزمان با دستگاه های اره نواری بوده است. در ابتدا تیغ اره های نواری یکپارچه و از یک نوع فلز ساخته می شدند و عمر کمتری نسبت به تیغ اره های نواری امروز داشتند. اما با گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژی، تیغ اره های نواری برای اینکه بازده بیشتری داشته باشند و دیرتر فرسایش یابند، از تکنولوژی ترکیب فلزات برای طول عمر بیشتر آنها استفاده کردند. تیغ اره های نواری از نظر جنس به دو دسته تک فلزه و دو فلزه تقسیم می شوند که در ادامه توضیحات مختصری را در رابطه با آنها ارائه می کنیم.

اره نواری فولاد بر

تیغ اره نواری های تک فلزه

برای اینکه تیغ اره های نواری بتوانند حول محور های دستگاه به راحتی بچرخند و شکسته نشوند باید ضخامت کمی داشته باشند و همچنین از فولاد های نرم که قابلیت انعطاف دارند تولید شوند، تیغ اره های نواری از نظر جنس به تک فلزه و دو فلزه تقسیم می شوند که در تیغ اره های نواری تک فلزه جنس بدنه و دندانه یکسان است، و برای برش محصولات غیر فلزی استفاده می سود.

تیغ اره های نواری تک فلزه برای صنایعی که محصولات با سختی کم را برش می دهند مناسب می باشند که می توان صنایع چوب بری ، گوشت بری (کشتارگاه ها، شیلات، قصابی ها) و همین طور صنایع منسوجات، کاغذ و مقوا را نام برد. همچنین این نکته را هم باید ذکر کنیم که هر یک از تیغ اره های یاد شده خصوصیات متفاوتی نسبت به هم دارند که به عنوان مثال می توان به افزودن مشتقات استیل و کروم به تیغ اره های نواری گوشت بری برای کارکرد مناسب تر و همچنین عدم زنگ زدگی اشاره نمود.

تیغ اره نواری دو فلزه

تیغ اره های نواری برای اینکه بتوانند مقاطع سخت فولادی را برش دهند، نیاز دارند تا دندانه هایی سخت تر و مقاوم تر داشته باشند، اما اگر جنس دندانه و بدنه همانند تیغ اره های نواری تک فلزه یکسان باشد، به سبب سختی بیشتر فولاد های آلیاژی که در دندانه مورد استفاده قرار می گیرد، دیگر انعطاف پذیری خود را که برای چرخش در محور های دستگاه لازم است از بین می رود، و تیغ اره ها شکننده خواهند شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه هایی که بتوانند بصورت همزمان دو فلز را به هم جوش دهند، تیغ اره های نواری دو فلزه شکل گرفتند، در این فرآیند دندانه های تیغ اره نواری را که از فولاد های سخت مانند HSS-TCT تولید شده است را به فولاد فنر که قابلیت انعطافی بالایی دارد در بدنه بهم جوش می دهند. این تکنولوژی از 75 سال پیش به کمک این صنعت آمده است.

برش تیغ اره نواری فولاد بر

تیغ اره های نواری دو فلزه برای برش مقاطع فولادی تنوع بیشتری نسبت به دیگر تیغ اره های نواری دارند. این تیغ ها با توجه به جنس های مختلف دندانه ها (سختی دندانه ها) و همچنین خصوصیت های خاص (تیپ دندانه) در محل قرار گیری دندانه ها برای برش مقاطع گوناگون با سختی های متفاوت مانند فولاد های ساختمانی، فولاد های آلیاژی سبک ، فولاد های آلیاژی ، فولاد های سوپر آلیاژی، پروفیل های ساختمانی، فلزات رنگی و ... استفاده می شوند. تیغ اره های نواری دو فلزه از سایز های استاندارد 6 میلیمتر تا 80 میلیمتر برای دستگاه های کوچک تا بزرگ به تولید می رسد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید اره نواری ، اره نواری فولاد بر با شرکت ماشین سازی ایمانی تماس حاصل فرمایید.

ماشین سازی ایمانی تولید کننده انواع اره نواری ، اره نواری فولاد بر آماده ارائه خدمت برای شما عزیزان می باشد.

ارسال نظر

  • (نمایش داده نخواهد شد)

* فیلدهای الزامی

جدیدترین مطالب