محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید افزوده شد.

اره نواری فولاد بر ماشین سازی ایمانی

تولید کننده دستگاه های اره نواری تمام اتوماتیک

پژوهشی در صنعت ماشین سازی کشور و موانع موجود در توسعه آن

  • سه‌شنبه 14 اسفند 1397
  • اخبار علمی

امر پژوهش و تحقیق در توسعه فناوری ماشین سازی امری ضروری به نظر می رسد. زیرا هر طراحی جدیدی نیاز به احاطه کامل به فرآیندها و در نهایت نحوه پیاده سازی فرآیند ها دارد، که در قالب واحدهای تحقیق و توسعه می توان آنها را کسب کرد. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی از جمله مراکزی است، که با داشتن گروه های تخصصی مختلف امر پژوهش را در شاخه های مختلف دنبال می کند. یکی از گروه های این سازمان، گروه مکانیک است. در زیر خلاصه ای از گفتگو با آقای دکتر یاسی، رئیس گروه مکانیک سازمان، از نظرتان می گذرد:

با تشکر از وقتی که در اختیار قرار دادید، سوال اولی که مطرح است، این است که با وجود گذشت بیش از 40 سال از فرآیند صنعتی شدن در ایران، صنعت ماشین سازی می توانست به عنوان رکن اصلی این روند به تحول دست یابد، و به صنعتی رقابتی حداقل در برخی از حوزه ها تبدیل شود، ولی شرایط موجود حکایت از ناتوانی کشور در مقوله ماشین سازی می باشد، در این ارتباط از دیدگاه جنابعالی چالش های که باعث عدم توفیق صنعت ماشین سازی کشور شده اند، چه مواردی را شامل می شوند؟

1- اهمیت قائل نشدن به امر تحقیق و توسعه در صنعت کشور بخصوص صنعت ماشین سازی

چیزی که ما بیشتر با آن مواجه هستیم، عدم استقبال از امر تحقیق و پژوهش است. به عنوان مثال وجود چنین مرکزی که با هدف ارائه خدمات تحقیقاتی به فعالیت می پردازد، مورد رغبت صاحبان صنایع قرار نمی گیرد. یعنی جایگاه این سازمان کاملاً تبیین نشده است.

به طوری که در اکثر موارد خود سازمان طرح هایی را به صنایع پیشنهاد کرده است. در حالی که اساساً باید صنایع با توجه به نیازهای خود و شناخت درست از این سازمان، کارهای خود را به سازمان ارائه دهند. اهمیت قائل نشدن به امر تحقیق در صنعت ما علت اصلی عدم تبیین جایگاه سازمان است.

2- دغدغه خودکفایی به عنوان یک مشکل فرهنگی

 فردگرایی در انجام کارها تا مرز کارهای تحقیقاتی پیش رفته است. افراد می خواهند هر کاری را خود انجام دهند، این یک مشکل فرهنگی است. در حالی که در دنیای امروز خودکفایی معنی ندارد. در قبال این خودکفایی، هزینه های فراوانی را باید پرداخت. زمانی که می توانم سایر خدماتی را که در حوزه کاری مجموعه من نیست، از جاهای دیگر دریافت کنم، چرا باید خودم وارد عمل شده و با پرداخت هزینه زیاد، زمینه های ارائه آن خدمات را مهیا کنم. دنیا دیگر به این سمت نمی رود، در زمینه ماشین سازی نیز چنین است. مثلا شرکت چارل ویلز که ماشین ابزار( اسپارک و وایرکات) تولید می کند، یک شرکت سوئیسی است.  با بررسی هر یک از دستگاه های این شرکت مشاهده می شود، که قسمتی از دستگاه امریکایی، بخشی از آن ژاپنی است و بخشی نیز از هنگ کنگ خریداری شده است. واضح است که کار طراحی را شرکت چارل ویلز خود انجام داده است، سپس اجزای مورد نیاز از نقاط مختلف دنیا خریداری و دستگاه ساخته شده است. این نشان می دهد که زیر ساخت اصلی صنعت ماشین سازی بر پایه تحقیقات و توانایی طراحی ماشین استوار است نه ضرورتاً بر پایه توان ساخت تمام اجزای مورد نیاز دستگاه .

 با توجه به موارد گفته شده می توان به اهمیت مرکز پژوهش های علمی و صنعتی در توسعه صنعت ماشین سازی پی برد. زیرا امکانات مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی به عنوان اصلی ترین مولفه طراحی و ساخت ماشین اینجا مهیا شده است.

3- ریسک بالا در امر ماشین سازی و عدم وجود مراکزی جهت تضمین ریسک سرمایه گذاران

مشکل دیگر این است که اساساً کارهای تحقیقاتی دارای ریسک زیادی هستند و کسی که قصد خرید یک دستگاه را دارد، این ریسک را نمی پذیرد. آنها با ماشین ساز قراردادِ خرید امضا می کنند و بعد از زمان تعیین شده، ماشین را می خواهند. در نتیجه فعالیت برای ارگانی که می خواهد وارد مقوله تحقیقات شود، پیچیده می شود. زیرا نتایج تحقیقات قابل پیش بینی نیست.

شرکت های خارجی دارای سابقه طولانی در این زمینه هستند در حالی که یک صنعت گر داخلی که تازه کار است و قصد تولید این محصول را دارد، شاید نتواند با ظرائف و دقتی که سرمایه گذار می خواهد، کار را انجام دهد. اینجاست که نیاز به حمایت از این صنعت وجود دارد. این وظیفه در حقیقت بر عهده سازمان بیمه است، ولی چنین حمایتی صورت نمی گیرد. یعنی علی رغم مبلغی که از قراردادهای تحقیقاتی دریافت می کند، نتیجه تحقیق یا ریسک سرمایه گذار را بیمه نمی کند.

4- جذابیت بیشتر ماشین آلات خارجی

کارخانه های بزرگ خود بخش تحقیق و توسعه دارند، که برخی مواقع می توانند نیازهای کارخانه را تامین نمایند. در غیر این صورت، ترجیح می دهند، ماشین آلات مورد نیاز خود را از خارج تهیه کنند. البته شاید کار آنها قابل توجیه باشد. زیرا آنها ریسک نمی کنند که با پژوهشکده مکانیک قرارداد ببندند و شش ماه صبر کنند، در نهایت هم اطمینان خاطری از تحقق نیازهای خود نداشته باشند. بحث مالی از یک طرف و اتلاف زمان نیز از طرف دیگر، برای ماشین آلات خارجی جذابیت های بیشتری ایجاد می کند. برای حل این معضل باید یک راه کار در پیش گرفت.

به این صورت که  نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت از هم تفکیک شوند. یعنی صنایع بلند مدت سرمایه گذاری کرده و افق های خود را برای چند سال آینده مشخص نمایند. به عنوان مثال کارخانه یخچال سازی برای دوره 5 ساله آینده، 4 مدل یخچال برای تولید در نظر گرفته و سپس طبق آن برنامه جهت گیری های لازم را انجام دهد و برای تأمین ماشین آلات مورد نیاز با شرکت های ماشین سازی قرارداد بلند مدت ببندد. در این صورت زمان کافی وجود دارد و قدرت مانور بیشتری می توان داشت.

5- با توجه به اینکه منابع مالی که دولت می تواند برای حمایت از فعالیت های صنعتی اختصاص دهد محدود می باشند به نظر شما اصلاً ضرورتی جهت حمایت از صنعت ماشین سازی وجود دارد؟

صنعت ماشین سازی و به خصوص بخش طراحی ماشین آلات و تجهیزات از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا  اولا ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند. ثانیاً در بحث کلان، داشتن توان طراحی تجهیزات و کارخانه های صنعتی یک امر بسیار مهم است.

با طراحی بومی کارخانجات می توان از پتانسیل ها و تجهیزات ساخت داخل در طراحی استفاده کرد و به این ترتیب حداکثر استفاده را از توان داخل در انجام پروژه های ملی برد. داشتن توان طراحی، امکان تقسیم کار را نیز بیشتر می کند؛ یعنی می توان بخش هایی که در داخل توان انجام آن وجود ندارد را به شرکت های خارجی واگذار کرد و در بقیه بخش ها از توان نیروهای داخلی استفاده کرد. ولی زمانی که طراحی به شرکت های خارجی واگذار  می شود، دیگر نمی توان از توانایی های شرکت های داخلی در انجام پروژه های ملی استفاده کرد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید اره نواری ، اره نواری فولاد بر با شرکت ماشین سازی ایمانی تماس حاصل فرمایید.

ماشین سازی ایمانی تولید کننده انواع اره نواری ، اره نواری فولاد بر آماده ارائه خدمت برای شما عزیزان می باشد.

جدیدترین مطالب